Friso on tour part 2: On the road again

5 januari 2015 - Phu Quoc, Vietnam

Dag vriendjes en vriendinnetjes,

Ik schrijf jullie vanuit Phu Quoc, een Vietnamees eiland waar Egor en ik onze laatste dagen vertoeven. Morgen reizen wij naar Saigon vanwaar wij op 7 januari terug zullen vliegen naar huis. Het waren twee toffe maanden waar ik jullie nu een korte samenvatting van zal geven.

Wij hebben in vier weken tijd van Saigon naar Hanoi gereden, de route zal ik uitwerken op de kaart. De laatste twee weken van deze tocht heeft Jasper ons bij zich gevoegd. Deze (oud-)huisgenoot van Egor was mij voorheen onbekend, maar hij is een welkome aanvulling op ons gezelschap gebleken.

Het waren vier fantastische weken waarin wij een bijzonder mooi land hebben mogen ontdekken. Vietnamezen rijden ALLEMAAL motorfiets en NIEMAND spreekt Engels. Met handen, voeten en een zeer beperkte vocabulaire aan Vietnamees hebben wij ons weten te redden. De Vietnamezen zijn heel behulpzaam gebleken. Met name in de afgelegen gebieden werden wij altijd welkom geheten. Toen wij ooit laat op de dag strandden in de jungle met een lekke band heeft men ons zelfs onderdak geboden.

We hebben toffe dingen gedaan en gezien, toffe mensen ontmoet en vele kilometers gemaakt. Halverwege Vietnam bleek echter dat wij ons in het klimaat hadden vergist. Met name de laatste weken hebben we veel in de regen gereden en ook de temperatuur daalde aanzienlijk. Toen wij in Hanoi arriveerden (op tijd voor Egors verjaardag!), hebben we besloten om per direct het vliegtuig terug naar het Zuiden te pakken.

Via het vliegtuig en de bus belandden wij in Cambodja. Cambodja en Vietnam verschillen enorm ondanks dat het buurlanden zijn. Cambodja is rommeliger en armer (denk ik). De mensen spraken echter een stuk beter Engels en dat was een welkome afwisseling. Na een dag in de hoofdstad Pnom Penh hebben wij een bus naar het strand gepakt. Hier waren we voor naar het zuiden gevlogen. We hebben verschillende eilanden bezocht en verschillende activiteiten uitgevoerd die passen bij een tropisch klimaat. Heerlijk. Na een weekje was het echter wel genoeg en hebben we besloten om af te reizen naar Siem Reap om de Ankor Wat tempels te bekijken. In Siem Reap hebben wij ook Jasper uit moeten zwaaien, waardoor wij weer met twee man sterk waren.

Egor en ik hebben toen besloten om de laatste twee weken in Cambodja door te brengen in plaats van nog naar Laos te gaan. Dat bleek een goede keus te zijn geweest. Wij bezochtten de meer afgelegen, minder toeristische provincies. Eigenlijk hebben we aldaar alleen maar rondgereden op gehuurde motorfietsen en onze ogen uitgekeken. Schitterend.

Na dit uitstapje zijn we naar het plaatsje Kampot gegaan om oud en nieuw te vieren in de ' bewoonde wereld' . We hebben een top feestje gehad :).

En nu zijn we dus op Phu Quoc. Tot zover mijn beknopte samenvatting, er staan wat meer detaills in de foto's en op de kaart.

Tot snel!

1. Hans Esman:
    5 januari 2015
    Gaaf Friso geniet er nog maar ff van!!
  2. Frank:
    6 januari 2015
    Alvast een goede reis terug Frissie!
  3. Mamanja:
    6 januari 2015
    Friso on tour home; ik kannie wachten! God bless